زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

مزار شیخ محمد (حدیثه)





مزار شیخ محمد، در شرق فرات و جنوب منطقه حویجه، اطراف شهر حدیثه در کشور عراق، واقع شده و به قبر سید محمد، معروف است.


۱ - بنای بقعه



وزارت اوقاف در سال ۱۹۸۳ م، به تجدید بنای این قبر پرداخت. ساختمان آن، مربع‌شکل و هر یک از اضلاع آن، پنج متر و ارتفاع آن نیز پنج متر است و گنبدی مخروطی، به ارتفاع هشت متر از سطح زمین، واقع شده است. وسط بقعه، ضریح فلزی به ابعاد ۹۰/ ۱• ۸ و ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر قرار دارد. دو در، سمت شرق و شمال و دو پنجره، سمت غرب و جنوب، برای نورگیری قرار داده شده است.
کنار مقبره شیخ محمد، قبور جدیدی از مردان و زنان خاندان سید خلیفة بن عثمان بن مقداد رفاعی، از سادات آل معروف، به چشم می‌خورد.
سید مخلص عبداللطیف حدیثی، عمید سادات آل مقداد رفاعی، درباره این زیارتگاه، می‌گوید: پسر عموهای او که از خاندان سید خلیفه‌اند، تولیت این بقعه و نگهداری از آن را برعهده داشتند و سه‌ بار قبل از این بنا، آن را بازسازی کرده بودند.

۲ - معرفی اجمالی



چنین مشهور است که شیخ محمد، جد سادات ساکن حدیثه می‌باشد.
می‌گویند که شیخ محمد، از مردان نیک روزگار خود و از اهل حوران بود. او بر جد ما، سید خلیفه رفاعی، ساکن حدیثه وارد شد. سپس مریض گشت و همانجا وفات یافت و دفن شد. وی، به میزبانش وصیت کرد که در حویجه، مقابل سادات رفاعی، دفن شود. به همین علت، امروزه می‌پندارند که او از سادات رفاعی و جد آنان است.

۳ - قدمت



سید خلیفه، جد سادات رفاعی حدیثه، در سال ۱۱۳۱ ه. ق، بر اساس اسناد قدیمی موجود در حدیثه، زنده بود. بنابراین، بیش از سه قرن از تاریخ زیارتگاه می‌گذرد.
[۱] عامری، ثامر عبدالحسین، المراقد و المزارات فی العراق، ص۳۶۶ - ۳۶۷.


۴ - پانویس


 
۱. عامری، ثامر عبدالحسین، المراقد و المزارات فی العراق، ص۳۶۶ - ۳۶۷.


۵ - منبع


زیارت‌گاه‌های عراق، محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، مقاله «مزار شیخ محمد»، ج۲، ص۴۰.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.